تفاوت سانترال و ویپ

تفاوت سانترال و ویپ در چیست؟ اگر مدیر مجموعه ای هستید که برای گسترش کسب و کارتان قصد دارید، ارتباطات خود با مشتریانتان را بهبود ببخشید، این یکی از اولین سوالاتی است که باید به آن پاسخ دهید! اما برای پاسخ به همین سوال نیز باید ابتدا بدانید که VoIP چیست ؟ سانترال چیست ؟ تا درک بهتری از مزایا و معایب آنها نسبت به هم داشته باشید.

 

سانترال چیست

سانترال سخت افزاری، در اصل یک مرکز تلفن است که برای اتصال دستگاه مر کزی به تلفن های سانترال نیاز به سیم کشی دارد، علاوه بر این این برای راه اندازی این سیستم ها شما به کارت های سانترال نیز نیاز خواهید داشت. اگر کسب و کار شما نو پا است میتوانید از نوع “کم ظرفیت” این سانترال ها استفاده کنید اما اگر صاحب یک کسب و کار بزرگ هستید و به تعداد زیادی ورودی و داخلی نیاز دارید، میتوانید نوع “پرظرفیت” این دستگاه ها را تهیه کنید.

 

VoIP چیست

VoIP در اصل مخفف عبارت ” Voice over Internet Protocol” است و سیستم ویپ تجهیزی است که امکان برقراری تماس های تلفنی روی بستر شبکه اینترنت را در اختیار کاربر قرار میدهد. پس شما میتوانید از سیستم ویپ برای انتقال صدا روی بستر شبکه از طریق تلفن VoIP ، PC، موبایل و تلفن های عادی استفاده کنید.

بر خلاف سانترال های سخت افزاری، در سامانه تلفنی مبتنی بر سیستم ویپ شما میتوانید از طریق کابل LAN یا شبکه wife با شبکه داخلی و دنیای بیرون ارتباط برقرار کنید.

 

تفاوت سانترال و ویپ

 

تفاوت سانترال و ویپ

  • یکی از دلایل خرید Voip این است که سانترال سخت افزاری دارای ماهیتی آنالوگ است، این به این معنی است که در این نوع مرکزی تلفنی شما برای ارتباط کاربر با سانترال باید از هر تلفن یک جفت سیم به سانترال متصل گردد. اما مرکز تلفنی VoIP یک سیستم تلفنی تحت شبکه است که تمام ارتباطات آن مبتنی بر یک آدرس IP است و نیازی به ارتباط فیزیکی نیست.
  • در بررسی تفاوت سانترال و ویپ می بینیم که تعداد کاربران سانترال سخت افزاری محدود است اما در سیستم ویپ شما محدودیتی برای تعریف تعداد کاربران ندارید .
  • جابجایی کاربران در سانترال سخت افزاری به دلیل نیاز به کابل کشی، هزینه و زحمت زیادی دارد اما در سیستم ویپ به دلیل عدم نیاز به سیم کشی هزینه‌های راه‌اندازی و تغییر این سیستم ها بسیار کمتر از  سانترال‌های قدیمی است و  شما میتوانید به راحتی آنها را جابجا کنید!
  • در بررسی تفاوت سانترال و ویپ میبینم، میزان توسعه پذیری و انعطاف سانترال سخت افزاری بر خلاف سیستم ویپ بسیار پایین است.

شما میتوانید با استفاده از امکانات سیستم ویپ سناریو ها متعددی برای تماس های ورودی، صف های تماس و …  استفاده کنید اما سانترال های ها بسیار محدود تر هستند.

 

تفاوت سانترال و ویپ

 

  • سانترال های سخت افزاری، امکان ارتباط با سایر نرم‌افزارهای درون سازمانی مثل اتوماسیون اداری یا نرم‌افزار ارتباط با مشتری را ندارد، اما مراکز تلفنی مبتنی بر سیستم ویپ می توانند یک ارتباط منسجم بین سامانه تلفنی و CRM برقرار نمایند.
  • سانترال های سخت افزاری امکان شخصی‌سازی جداگانه برای کاربران را ندارند اما در سیستم VoIP شما میتوانید بسته به نیازتان، هر کاربر را به گونه ای متفاوت کانفیگ کنید.
  • در بررسی تفاوت سانترال و ویپ میبینیم که هزینه کلی راه اندازی مرکز تلفن ویپ و سانترل حدودا یکی است اما که بخواهید از قابلیت هایی مانند تلفن گویا استفاده کنید، میبیننید که برای تهیه ماژول هایی که در سیستم ویپ به صورت رایگان وجود دارند، باید هزینه های بالایی پرداخت کنید.
  • سیپ ترانک ( نوعی خط تلفن )چون پروتکلی که با سیپ ترانک همخوانی دارد استفاده میکند، به راحتی به مرکز تلفن VOIPمتصل میشود ، پس نیاز به خرید ماژول یا سخت‌افزار خاصی نیست اما برای اتصال سانترال سخت افزاری به دلیل عدم هماهنگی پروتکل این مرکز تلفن با خط سیپ، لازم است شما لایسنس‌ها و کارت‌ها خاصی را خریداری کنید!
  • از آنجایی که سیستم VoIP از بستر اینترنت برای انتقال تماس استفاده میکند، از سراسر نقاط دنیا قابل دسترس خواهد بود اما سانترال آنالوگ خارج از شبکه کابلی را به شما نخواهد داد.
  • بر خلاف سانترال سخت افزاری، در سیستم VoIP شما از راه دور هم عملکرد پرسنل خود را بررسی کرده یا با شماره شرکت با یکی از مشتریان خود تماس بگیرید.
  • بر خلاف سانترال سخت افزاری، در سیستم VoIP شما میتوانید با کمک افراد متخصص بسته به نیاز کسب و کارتان، امکاناتی مانند: 1.نظرسنجی تلفنی 2. سیستم رزرواسیون هتل‌ 3.نوبت‌دهی بیمارستان و… را به سیستم VoIP تان اضافه کنید. تنوع امکانات و سرویس های ارائه شده در مراکز تلفنی مبتنی بر سیستم VoIP، بیشتر از خدمات و سرویس‌های ارائه شده در سانترال سخت افزاری است.

 

تفاوت سانترال و ویپ

 

  • مراکز تلفنی مبتنی بر سیستم ویپ، به دلیل عدم نیاز به سیم کشی ( بر خلاف سانترال‌های قدیمی ) علاوه بر باعث صرفه جویی در هزینه خرید تجهیزات ، باعث منظم تر شدن محلکار شما نیز میشوند.
  • برخلاف سانترال‌های قدیمی، سیستم های ویپ مزایای زیادی مانند نظر سنجی، صفوف تماس چند لایه و … دارند.
  • از آنجایی که مراکز تلفنی مبتنی بر سیستم ویپ روی بستر شبکه صدا را منتقل می کنند، هزینه های ناشی از تماس را تا حد زسادی کاهش میدهند!
  • سانترال‌های قدیمی امکان برقراری مکالمات و کنفرانس‌های صوتی و تصویری را ندارند اما سیستم های مبتنی بر VoIP می توانند یک ارتباط صوتی و تصویری با کیفیت را بدون در نظر گرفتن بعد مسافت برقرار کنند.
  • در مراکز تلفنی مبتنی بر سیستم ویپ اشما میتوانید با کمترین هزینه تعداد کاربران و خطوط ورودی را افزایش دهید.
  • به دلیل رابط کاربری بسیار خوب اغلب سیستم های ویپ شما میتوانید به راحتی بر تمام تماس ها نظارت داشته باشید.
  • به دلیل انعطاف پذیری بالای مراکز تلفن ویپ ، شما میتوانید بسته به نیازتان تنظینات آنها را تغییر دهید!
  • در سیستم های مبتنی بر ویپ شما میتوانید از SoftPhone  های قابل نصب بر روی تلفن همراه و رایانه به جای تلفن های رومیزی و سانترال استفاده کنید.
  • امکان تغییر مرکز تلفن کم ترافیک به مراکز تماس پرترافیک با هزینه کم
  • یکی از امکانات سیستم های مبتنی بر ویپ ضبط کلیه مکالمات تلفنی داست

تفاوت سانترال و ویپ

 

  • سیستم های مبتنی بر ویپ این امکان را به شما می دهند که تمام جزئیات تماس از جمله: تاریخ ، ساعات، افراد تماس گیرنده و پاسخ دهنده تماس را به صورت جداگانه گزارش میکنند.
  • سیستم های مبتنی بر ویپ بسیاری امکانات و قابلیت های کاربردی دیگر نظیر فکس نرم افزاری ، پیجینگ ، WebRTC ، Click To Call ، Popup ، Follow Me و … که تفاوت VOIP و سانترال را مشخص می کنند.

 

امیدواریم توانسته باشیم در ” تفاوت سانترال و ویپ ” به شما در انتخاب صحیح یک سیستم تلفن کمک کرده باشیم.

 

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط

اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل و شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید:
تعداد علاقه مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده اند: 3,595 نفر

9 − پنج =