معرفی ساختار زبان++c/c در آردوینو

به نام خدا

مقدمه

معرفی ساختار زبان++c/c در آردوینو

در  معرفی ساختار زبان++c/c در آردوینو  به بررسی توابع و متغیر ها وتمامی پارامتر های ریاضی  و سایر دستورات زبان سی در آردوینو  خواهیم پرداخت

 

تعرف متغیر:

یک متغیر محدوده ای از فضای حافظه است که با یک نام مشخص میشود. یک متغیر بسته به نوع آن می تواند حامل یک عددی باشد.

یک متغیر میتواند در محاسبات شرکت کند و یا نتیجه محاسبات را در خود ذخیره کند.

در جدول زیر با انواع متغیر ها آشنا میشویم.

انواع متغیرها در زبان c :

[su_table]

Range (Size(bite type
۰,۱ ۱ bit
۰,۱ ۸ Bool,
۱۲۸ to 127 ۸ char
۰ to 255 ۸ Unsingned char
۱۲۸ to 127 ۸ Signed char
۳۲۷۶۸ to 32767 ۱۶ Int
۳۲۷۶۸ to 32767 ۱۶ Short int
۰ to 65535 ۱۶ Unsigned int
۳۲۷۶۸ to 32767 ۱۶ Signed int
۲۱۴۷۴۸۳۶۴۸ to 2147483647 ۳۲ Long int
۰ to 4294967295 ۳۲ Unsigned long int
۲۱۴۷۴۸۳۶۴۸ to 2147483647 ۳۲ Signed long int
±۱٫۱۷۵e-38 to ±۳٫۴۰۲e38 ۳۲ Float
±۱٫۱۷۵e-38 to ±۳٫۴۰۲e38 ۳۲ double

[/su_table]

نحوه تعریف متغیر ها

متغیر ها به صورت زیر تعریف میشوند:

مقدار اولیه = نام متغیر  نوع متغیر

مثال:

;Unsigned char A =12
;int a,X,g
  • آرایه(Arrays):

 { متغیر۰,متغیر۱,متغیر۲,…..} =[]Int MyArray
برای خواندن مقدار متغیر از یک آرایه به شکل زیر عمل می کنیم//
;[Value = MyArray[2

 

عملگر ها:

با استفاده از عملگرها می توان روی اعداد، متغیرها،آرایه ها، رشته هاو…عملیات حسابی ، منطقی، مقایسه، بیتی،بایتیو…انجام داد.

  • عملگرهای محاسباتی :

عملگر های محاسباتی عملگرهایی هستند که اعمال محاسباتی را روی عملوند ها انجام می دهند.

عملگر % برای محاسبات باقی مانده تقسیم به کار می رود.

این عملگر عملوند اول را بر عملوند دوم تقسیم می کند (تقسیم صحیح) و باقیمانده را بر میگرداند.

[su_table]

عملگر نام مثال
تفریق و علامت منفی Z=x-y or –x
+ جمع Z=x+y
* ضرب Z=x*y
/ تقسیم Z=x/y
% باقیمانده تقسیم Z=x%y
یک واحد کاهش x–or –x
++ یک واحد افزایش X++ or ++x

[/su_table]

برای استفاده از هر کدام از این عملگر ها باید تقدم آنها را نسبت به یکدگر رعایت کنید.

[su_table]

تقدم عملگر
۱ ++ و —
۲ –        علامت منفی
۳ / و * و %
۴ +و-

[/su_table]

 

  • عملگر مقایسه ای و منطقی:

عملگر مقایسه ای ارتباط بین عملوند ها را مشخص می کنند و عملگر های منطقی بر روی عبارات منطقی عمل می کنند.

[su_table responsive=”yes”]

عملگر نام مثال
بزرگتر x>y
=< بزرگتر مساوی X>=y
کوچکتر X<y
=> کوچکتر مساوی X<=y
== متساوی X==y
=! نامساوی X!=y
! نقیض !(x>y)
&& و x>y&&z>w
|| یا x>y||z>w

[/su_table]

برای استفده از هر کدام از این عملگر ها باید تقدم آنها را نسبت به یکدگر رعایت کنید.

[su_table]

تقدم عملگر
۱ !
۲ <= ,< ,>= ,>
۳ == , !=
۴ &&
۵ ||

[/su_table]

[hot_posts]

 

دستورات ورودی و خروجی:

  • HIGH / LOW :

این دستورات به طور کلی برای نشان دادن منطق ۱ یا صفر است. زمانی منطق یک بر قرار است که سطح ولتاژ در ۵ ولت و زمانی منطق ۰ (صفر) بر قرار است که سطح ولتاژ در صفر ولت باشد.

;(digitalWrite(13,HIGH0
یعنی پایه شماره ۱۳ را به سطح منطقی یک برسان//

 

 

  • INPUT/OUTPUT :
غالبا همراه با دستور ()PinMode می آید، و برای نشان دادن ورودی و خروجی پایه مورد نظر است//
;(pinMode(13, OUTPUT

 

  • دستورات خواندن و نوشتن آنالوگ:
خواندن یک مقدار به صورت آنالوگ از پایه های آنالوگ با دقت ۱۰ بیت ( یعنی ۰ تا ۱۰۲۳)//
;(نام پایه آنالوگ)AnalogRead

نکته: پایه های آنالوگ بر خلاف پایه های دیجیتال نیازی به تعریف کردن به صورت ()pinMode ندارد.

مثال:

;(value = analogRead(A0
نوشتن خروجی آنالوگ:

تولید پالس مربعی pwm با duty Cycle های مختلف:

analogWrite( PWM  مقدار صفر تا۲۵۵ , نام پایه های  );

 

مثال:

void loop(){
 ;(int value = analogRead(A0
خواندن مقدار ۰ تا ۱۰۲۳ از پتانسومتر//
;value /=4
 تقسیم ۰ تا ۱۰۲۳ به ۰ تا ۲۵۵//
;(analogWrite(13, value
اعمال پالس به پایه شماره ۱۳//
 }

 

دستورات شرطی:

اگر بخواهیم تحت شرایطی تعدادی از دستورها اجرا شوند و یا تعدادی دیگر اجرا نشوند باید از ساختاردشرطی استفاده کنیم.

دستور شرطی if :

If(شرط) 

{دستور};

همان طور در بالا مشاهده می کنید اگر شرط ها برقرار باشند کد های درون {} اجرا خواهند شد.

دستور شرطی if-else:

If(شرط){

دستورات

}

   else { درغیر این صورت

دستورات

}

دستور شرطی۲ if-else:

If(شرط){

دستورات

}

   else if  (شرط دوم) {

دستورات

}

else { در غیر این صورت دستورات دیگری

}

ساختار حلقه ها:

یکی دیگر از اجزای اصلی زبان های برنامه نویسی حلقه ها هستند.

حلقه ها در شرایط خاص ، یک یا چند دستور را چندین بار اجرا میکنند.

حلقهwhile  :

در این حلقه شرط در ابتدای حلقه بررسی میگردد اگر شرط برقرار بود یکبار کد های درون حلقه اجرا میشوند و دوباره شرط حرقه چک میگردد.

While(شرط حلقه)

{ کد هایی که تا زما برقراری شرط حلقه تکرار میشود }

حلقه  do….while :

این حلقه عملکردی بسیار شبیه  به حلقه while دارد.

در این حلقه یکبار کد های درون حلقه اجرا میشود و سپس شرط حلقه بررسی می گردد.

Do

{

کد هایی که در زمان برقراری شرط تکرار می شوند//

}

While( )

حلقه for :

از این حلقه که تعداد دفعات تکرار حلقه از قبل مشخص باشد ، به کار می رود.

در این حلقه متغیری وجود دارد که تعداد دفعات تکرار حلقه را کنترل می کند.

For (  گام حرکت حلقه ; شرط حلقه ; مقدار اولیه شمارنده حلقه)

{ کد هایی که تا زمان برقراری شرط حلقه تکرار می شود  }

چند نمونه کد در این قسمت درج میشه ولی نمونه های زیادی در مطالب دیگر هست

 

نتیجه

در معرفی ساختار زبان++c/c در آردوینو به بررسی توابع و متغیر ها وتمامی پارامتر های ریاضی  و سایر دستورات زبان سی در آردوینو   پرداختیم

 

 امیدوارم از معرفی ساختار زبان++c/c در آردوینو لذت برده باشید

برای انتقاد و پیشنهادات میتوانید در قسمت نظرات مطرح کنید

شما عزیزان میتوانید برای حمایت از ربات افزار و همچنین  دریافت فیلم و اخبار تکنولوژی عضو کانال و اینستا گرام ربات افزار شوید

[wp_ulike]
اگر می‌خواهید از آخرین و محبوب‌ترین مقالات ما در ایمیل خود مطلع شوید، همین الان ایمیل و شماره موبایل خود را در کادر زیر وارد کنید:
تعداد علاقه مندانی که تاکنون عضو خبرنامه ما شده اند: 0 نفر
دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *